Ajankohtaista

Škodan valinta on ITaito

ŠKODA on luottanut IT-ympäristönsä ylläpidon ja kehittämisen ITaidolle jo vuodesta 2011 lähtien. Sitä ennenkin Škodan IT-infra, tietoliikenne ja ohjelmistopuoli oli ulkoistettu, mutta ne olivat vain yhden henkilön hoteissa. ŠKODA kaipasi leveämpiä hartioita kriittisen IT-ympäristönsä toiminnan varmistamiseen.

IT-kumppanin valinnassa ŠKODA varmisti, että kumppani täyttää kolme heille olennaista kriteeriä. ”Meille on tärkeää, että ulkoistuskumppani on suomalainen, sillä työntekijämme haluavat saada suomenkielistä tukea. Kumppanilla on oltava aito halu ymmärtää meidän liiketoimintaamme: miksi teemme asioita tietyllä tavalla. Haluamme myös saada kumppaniltamme täyden huomion ja tuntea olevamme myös heille tärkeitä. Liian ison organisaation asiakkaina saamamme palvelun taso saattaisi olla heikompaa. ITaito täyttää kaikki kriteerimme”, kertoo Škodan IT-johtaja Lea Taittonen.

Yhteistyö on kasvanut koko IT-ympäristön kattavaksi kumppanuudeksi

ŠKODA-autojen maahantuonnista sekä Avis- ja Budget-autovuokraustoiminnasta vastaavalla Helkama-Auto -konsernilla ei ole henkilöstöä, joka infraa, palvelimia ja tietoliikennettä ylläpitäisi.

”Ei käynyt mielessäkään, että hoitaisimme näin laajaa IT-kokonaisuutta omin voimin. Halusimme kumppanin, jolla on näkemystä, kokemusta ja koulutettuja kavereita kertomassa, mitä uutta alalla tapahtuu, ja millaisia ratkaisumalleja meille on tarjolla”, Taittonen kuvailee.

Yhteistyö ITaidon kanssa aloitettiin kevyesti ulkoistamalla heille Škodan tietokantojen etävarmistukset. ”Kun hommat toimivat ja pidimme palvelusta, on yhteistyömme siitä hiljalleen vuosien aikana kasvanut askelittain nykytilanteeseen, jossa ITaito huolehtii oikeastaan koko IT-ympäristöstämme: tietoliikenne- ja verkkoratkaisuista, palvelimien ylläpidosta ja valvonnasta, varmuuskopioinneista, Disaster Recovery -ratkaisusta, työasemien ylläpidosta ja Office 365 -ympäristöstämme. Olemme olleet oikein tyytyväisiä saamaamme palveluun. Vähän akuutimmatkin tilanteet ovat hoituneet ripeästi, ja iTaidolta saa aina ihmisen kiinni, joka on ollut meille äärimmäisen tärkeää.”

Ennen yhteistyön aloittamista Škodalla pohdittiin uuden ulkoistuskumppanin mahdollisia riskejä.

”Mietin, miten nopeasti tiketteihin reagoidaan, vai pyörivätkö ne järjestelmässä loputtomasti. Ja kun IT-ympäristössä ilmenee jotain vikaa, miten nopeasti saamme silloin apua? Huoleni oli onneksi turha, sillä tiketteihin reagointi ja avunsaanti on aina ollut nopeaa kaikissa tilanteissa. Siksi yhteistyömme onkin toiminut jo useita vuosia”, Lea Taittonen toteaa.

Palvelimet ja piuhat muiden vaivoiksi

Konesali ja kaikki rauta oli aluksi perinteisesti Škodan tiloissa, jossa ITaito huolehti niiden ylläpidosta. Nyt suurin osa on jo siirretty kapasiteettipalveluun. ”Oma konesali ei vain ole enää tätä päivää. Ajatuksena on vielä siirtää kaikki kriittiset tietoliikenneyhteydet ja -laitteet pois tiloistamme, jolloin ammattilaiset saavat huolehtia niiden toimivuudesta sekä ympäristön asianmukaisesta jäähdytyksestä, sammutusjärjestelmistä ja jatkuvasta virransyötöstä”, Lea Taittonen luettelee.

ITaidolla asiakastyytyväisyys on vahvasti kaiken tekemisen fokuksessa, ja Taittosen mukaan sen kyllä huomaa. ”Palvelualttius todellakin näkyy arjessa. Olen oikeasti enemmän kuin yllättynyt siitä, miten hyvin palvelu toimii. Pitkän yhteistyömme ansiosta he tuntevat ympäristömme, ja osaavat myös tuoda kehitysehdotuksia, joita käymmekin yhdessä säännöllisesti läpi. Meillä muuttuu ja tapahtuu paljon asioita, mutta aina itaitolaiset ovat saaneet hommat tehdyksi toiveidemme mukaisesti ja hyvällä aikataululla.”

 

Share This