Asiakastarina: Alupro antoi koko IT-ympäristönsä Itaidon hoitoon

Asiakastarina: Alupro antoi koko IT-ympäristönsä Itaidon hoitoon

IT-palveluntarjoajien kilpailutuksessa pitää punnita asioita monelta kantilta. Valittavan kumppanin pitää vakuuttaa osaamisellaan, luottamuksen täytyy rakentua, hinnan kohdata asiakkaan tarve ja jotenkin olisi vielä varmistettava, että myös käyttöönottoprosessi tapahtuu onnistuneesti. Kun uusi kumppani ottaa yrityksen koko IT-ympäristön haltuun kerralla, liikkuvia osia on useita.

Näitä asioita mietti arkkitehtonisia pintoja suunnitteleva ja valmistava Alupro alkukesästä 2020. He järjestivät kilpailutuksen koko IT-ympäristön ulkoistuksesta hyvinkin tiukalla aikataululla: jo syyskuun alussa piti olla palvelut käytössä uudelta kumppanilta. Käyttöönottoprojekti tulisi siis olemaan tiukka ja vaativa, joten tulevaan kumppaniin pitäisi voida luottaa täysin.

”Punnitsimme kilpailutuksessa IT-palveluiden kokonaistarjomaa, sitä miten yritykset ovat aikaisemmin toimineet ja miten annettuja lupauksia on lunastettu. Kokonaisuudellaan meidät lopulta vakuutti Itaito, joka oli uskottava ja luottamusta herättävä. Itaito on myös meille juuri sopivan kokoinen kumppani: riittävän suuri, jotta palveluiden tarjonta on riittävän kattava, mutta ei niin suuri, että Alupron kokoinen yritys hukkuisi asiakasmassaan eikä saisi enää yksilöllistä palvelua”, kertoo Alupron toimitusjohtaja Jukka Hämäläinen.

IT-ympäristön haltuunoton aikataulu oli tiukka, vain kolme viikkoa, ja töitä tehtiin lujasti sujuvan yliheiton eteen. Ensisilmäyksellä ympäristö näytti melko selkeältä, mutta tarkemmalla tutkimisella löytyikin ripeää ratkaisua vaativia pulmia.

”Löysimme yliheittovaiheessa aivan yllättäen esimerkiksi yhden rikkinäisen palomuurin, joka piti nopealla aikataululla vaihtaa kokonaan. Yllättävistä ongelmista huolimatta aloitus meni loistavasti, enkä näin jälkikäteenkään ajateltuna keksi Itaidon toiminnasta mitään moitittavaa. Kaikki meni juuri niin kuin ajattelimme – tai oikeastaan aikajänteen huomioon ottaen jopa oletettua paremmin”, Hämäläinen jatkaa.

IT-ympäristön haltuun ottamisen jälkeen työ ei suinkaan ole tehty, vaan siitä oikean kumppanin kanssa toimiminen varsinaisesti vasta alkaa. Aluprolle oli tärkeää, että uusi kumppani dokumentoi huolellisesti kaiken tehdyn, tuo selkeät toimintaprosessit mukanaan ja että asiakas jatkuvasti tietää, mistä maksaa.

”Me olemme tehneet tietoisesti valinnan, että kaikki IT-palvelumme on ulkoistettu eikä meillä ole lainkaan omaa IT-henkilökuntaa. Siksi tarvitsemme kumppanin, joka kertoo meille, mihin pitää kiinnittää huomiota. Onko jossain palvelin, joka pitää vaihtaa vuoden päästä? Löytyykö jokin kytkin, jonka takuu on loppumassa? Ja jos löytyykin, tarkoittaako se sitä, että se on pakko vaihtaa, vai pärjätäänkö sillä silti edelleen? Itaidolla on myös kyky ja erityisesti halu dokumentoida tekemisensä huolellisesti, joten tiedämme täsmälleen, mitä millekin asialle on tehty ja miksi. Laskuja ei myöskään tarvitse selvitellä vaan joka rivillä lukee selvästi esimerkiksi teknisen henkilön käynnin syy.”

Mikään IT-ympäristö ei ole koskaan valmis, vaan ajan hermolla on pysyttävä. Itaito esittikin jo kilpailutusvaiheessa ehdotuksia IT-ympäristön edelleen kehittämisestä, ja Alupro ottikin niistä heti onkeensa. Elias Pekkala, Itaidon myyntijohtaja: ”Alupron kanssa on mukava toimia, sillä heillä on halu panostaa IT-ympäristöönsä ja sen kehittämiseen. Kun ympäristö oli otettu aikataulun mukaisesti haltuun ja tilanne tasaantunut, jatkoimme heti palvelukokouksissa kehittämissuunnitelmien työstämistä.” Palvelukokoukset ovatkin tärkeä työkalu oman toiminnan arvioimisessa, asiakkaan ongelmien kuulemisessa ja kehityskohtien esille tuomisessa. ”Pidämme uusille asiakkaille palvelukokouksia tiheämmin, jotta saamme homman nopeasti ja varmasti toimimaan moitteetta. Intensiivisen alun jälkeen palvelukokouksia jatketaan säännöllisesti, ja niissä jokaisessa käydään läpi myös IT-ympäristön kehitykseen liittyviä asioita”, Pekkala toteaa.

Itaito on vakuuttanut Alupron sekä osaamisellaan että palvelualttiudellaan. Jukka Hämäläinen kiittää Itaitoa siitä, että puhelimeen on aina vastattu ja pyynnöt hoidettu ripeästi ja ammattitaidolla. Päivittäisen työn lisäksi Itaito on aktiivinen kertomaan, missä IT-maailmassa mennään ja mitkä ovat alan uusimmat trendit, joita voisi Aluprollakin hyödyntää. Itaito pitää huolen, että tehtävät ratkaisut todella tukevat Alupron liiketoimintaa ja ovat asiakkaalle parhaita mahdollisia.

”Nyt meillä on kumppani, joka on meidän puolellamme ja johon aidosti voi luottaa. Se on meille tärkeää”, toteaa Hämäläinen tyytyväisenä.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Jatkuvan IT-kehityksen keskiössä on Palvelupäällikköpalvelu

IT-ympäristöjen ylläpito, valvonta ja kehitys on monipuolista työtä, jossa tarvitaan monen eri asiantuntijan osaamista. Mitä isommista kokonaisuuksista on kyse, sitä enemmän tietoa liikkuu asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä. Koska tieto jakautuu palveluntarjoajan...

Disaster Recovery suojaa, varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden ja skaalautuu tarpeen mukaan

Joskus käy kaikista heikoin tuuri ja liiketoimintaan iskee ennalta arvaamaton katastrofi: vesivahinko, tulipalo, kyberhyökkäys, laaja sähkökatko. Näihin varaudutaan yleensä vakuutuksilla, mutta lisäksi pitää vastata myös kysymykseen “miten yrityksen liiketoiminta...

Itaito pitää huolen, että Louhintahiekalla voidaan tehdä tehokkaasti töitä

Louhintahiekka Oy on vuonna 1974 perustettu suomalainen perheyritys, joka on erikoistunut vaativien maanrakennus infraprojektien toteuttaja. Louhintahiekka tarjoaa maanrakennukseen liittyvät palvelut ja ratkaisut luotettavasti sekä tehokkaasti. Ammattitaitoinen,...

Itaidon kumppanuus tukee asiakkaita strategisten tavoitteiden saavuttamisessa

Itaidon asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa nousee usein esiin Itaidon kyky ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet, kun liiketoimintaa kehitetään. Kiitosta Itaito saa siitä, että yhteydenottoihin vastataan välittömästi ja asiakkaalle hankitaan ja...

Trainers’ Housen ja Itaidon kokonaisvaltainen yhteistyö perustuu luotettavuuteen ja aitoon kumppanuuteen

“Meillä ei ole lainkaan omaa IT-henkilökuntaa, vaan koko IT-ympäristö on ulkoistettu”, kertoo Trainers’ Housen talousjohtaja Saku Keskitalo. “Mutta minä en pidä sanasta ulkoistus, kumppanuus on sanana paljon parempi. Haluamme, että IT-kumppanimme todella ottaa...

Hepacon uudisti IT-ympäristönsä Itaidon avulla

Hepacon Oy on tunnettu suomalainen talotekniikan suunnittelutoimisto. Yritys on viime vuosina kehittänyt ICT-ympäristöään laajasti, jotta se mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun sekä kovassa kilpailussa menestymisen. Molemmissa onnistuminen ei ole...

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...