Pidä huolta tietoverkoistasi

Pidä huolta tietoverkoistasi

Nykymaailmassa ei ole yritystoimintaa ilman tietoverkkoja. Yrityksessä aivan kaikki toiminta vaatii jollain tapaa tiedon kulkemista verkossa, ja verkkoyhteyden katkeaminen onkin näin yksi yritysten suurimmista liiketoiminnan keskeytymisen riskeistä.

Verkkopalvelut ovatkin yleensä myös niitä ensimmäisiä, jotka yritys IT-toiminnoistaan ulkoistaa. Verkon ylläpito on aikaa vievää, vaatii paljon osaamista ja jatkuvaa työtä.

Verkkoyhteyden katkeamisen riski ei ole pelkästään siinä, että yhteys ulkomaailmaan internetin kautta katkeaa. Yhtälailla riski saattaa piillä talon sisäverkossa. Siihen ei tarvita muuta kuin yksittäisen komponentin rikkoutuminen ja pahimmillaan koko sisäverkko menee pimeäksi. Yrityksen verkkoa voikin ajatella monimutkaisena palapelinä, jonka rakentamisessa kannattaa käyttää aina ammattilaista. Näin vältyt harmailta hiuksilta ja kun jotain tapahtuu, riskit on jo huomioitu etukäteen ja niiden välttäminen on huolellisesti suunniteltu ja dokumentoitu. Näin tärkeänkään komponentin yllättävä rikkoutuminen ei aiheuta käyttäjän näkökulmasta minkäänlaisia katkoja työntekoon. Ja kun yrityksen verkko  on oikein rakennettu, se pitää myös dokumentoida ja ylläpitää, sillä vanhentuneilla ratkaisuilla ja takuuajan ylittäneillä komponenteilla ei pitkälle pötkitä.

Mitkä ovat sitten ne keinot, jotka asiantunteva tietoverkon rakentaja ottaa huomioon ja takaa sen, että verkkoyhteydet ovat aina toimivat ja luotettavat? Keräsimme tähän blogiin asioita, joita jokaisen yrityksen kannattaa ottaa huomioon omasta verkkoympäristöstä.

Ei kaikkea yhden kortin varaan

On selvää, että jos kaikki verkkoyhteydet kulkevat yhden tietyn pisteen kautta, riski on suuri. Yrityksen tietoverkkoa kannattakin tarkastella kriittisin silmin juuri tästä näkökulmasta: mitä tapahtuu, jos tietty komponentti tai solmukohta lakkaa yllättäen toimimasta? Mitä kautta tieto sitten kulkee? Jos vastaus on, ettei mitään enää kulje mihinkään suuntaan, ongelma on paikallistettu.

Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että yrityksen kaikki kriittiset verkkolaitteet on vähintään kahdennettu.  Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokaista komponenttia ja liittymää on kaksi kappaletta, ja parhaimmillaan ne jopa sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa. Esimerkkinä: Jos talon eteläpäädyssä tapahtuu vahinko, joka esimerkiksi katkaisee kuituyhteyden, voidaan käyttää pohjoispäädyssä olevaa toista yhteyttä toiselta operaattorilta. Tällöin loppukäyttäjä ei edes huomaa muutosta, sillä varaliittymissä yrityksen IP-osoitteet voidaan pitää samana ja siirtyminen siihen tapahtuu millisekunneissa.

Näin yrityksesi ei  ole enää riippuvainen yhdestä tietystä liityntäpisteestä, ja jopa kokonaisen operaattorin tietoliikenneongelmat eivät hetkauta, kun käytössä on varaliittymä toiselta operaattorilta. Nykyään voidaan hyvin hyödyntää myös mobiiliverkkoja hätätilanteissa.  Samoin toimitaan jokaisen sisäverkon kriittisen komponentin kanssa: palomuureja ja runkokytkimiä voi olla kaksi kappaletta.

Kahdentaminen ei ole vain suurten talojen toimintatapa, vaan aivan yhtä tärkeää ja myös kustannuksiltaan järkevää pienillekin yrityksille. Kustannukset eivät yleensä olekaan este, sillä ne ovat kuukausitasolla varsin kohtuulliset – erityisesti verrattuna siihen, paljonko lyhytkin katko tietoliikenteessä liiketoiminnalle maksaa. Yhteyksien kahdentaminen ei tarkoita kustannusten kahdentumista, mutta mielenrauhan tuplaantumista kyllä.

Estä verkon rikkoutumiset virtualisoimalla

Enää ei myöskään tarvitse jokaista laitetta ostaa erikseen fyysisenä laitteena. Esimerkiksi palomuurin ei tarvitse olla erillinen laatikko toimiston kaapissa, vaan se voidaan helposti virtualisoida. Virtuaalinen palomuuri on erittäin helppo ja nopeaa asentaa uudelleen tai palauttaa varmuuskopioista mikäli palomuurille käy jotain. Tällä voidaan merkittävästi vähentää laiterikoista aiheutuvien katkosten riskiä, ja se on virtuaalisten muurien yksi suurimmista hyödyistä sen fyysistä kilpakumppania vastaan. Toki etuna voidaan luonnollisesti pitää myös huomattavan edullisia käyttö-, ylläpito- ja hankintakustannuksia. Verkkolaitteiden virtualisoinnin kautta katoaa myös niiden paikkariippuvuus: kun laitteen ei tarvitse olla enää fyysisesti samassa paikassa kuin käyttäjänsä, se voi sijaita missä vain – esimerkiksi Itaidon palvelinsalissa. Tällöin me myös huolehdimme, että kaikki laitteet toimivat aina moitteetta. Jos toimistolla rikkoutuu fyysinen palomuurilaite, menee sen vaihtamisessa ja uudelleen konfiguroimisessa väistämättä vähintään tunteja, todennäköisesti seuraavaan päivään. Virtuaalinenkin palomuuri voi toki vikaantua, mutta sen korjaamiseen kuluu vain murto osa verrattuna fyysiseen palomuuriin. Yrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta tässä on huomattava ero.

Virtualisoinnin ja kahdentamisen voi myös rakentaa esimerkiksi niin, että yrityksen sisäverkko toimii itsenäisesti, mutta kaikki verkkolaitteet replikoituvat sekuntien viiveellä Itaidon palvelinsaliin rakennettuun toiseen verkkoon . Jos yrityksen omassa verkossa tapahtuu jotain yllättävää, voidaan liikenne siirtää kulkemaan Itaidon verkon kautta. Näin varmistetaan esimerkiksi etteivät yrityksen omille asiakkaille julkiseen verkkoon tarjottavat kriittiset palvelut keskeydy missään tilanteessa.

Ennakoi, hallinnoi, dokumentoi

Usein yrityksen verkko on muokkautunut aikojen saatossa siihen muotoon, mikä se on nyt.  Komponentteja ja laitteita on kerääntynyt eri aikaan hankittuina monilta eri toimittajilta, ja kokonaisuuden dokumentointi on melko retuperällä. Kytkimiä ja palomuureja saattaa olla montaa eri merkkiä ja mallia, ja niiden tuet ja takuut ovat menneet huomaamatta umpeen. Tilanne on tyypillinen, mutta varsinkin vikatilanteessa piinallinen. Kun hätä on käsillä, ilman kunnollista dokumentointia menee kallisarvoista aikaa selvittää vaikkapa palomuurin fyysistä sijaintia toimipisteessä toisella puolella maailmaa, mallia ja takuuaikaa. Myös laitevalmistajien tuki takuun ulkopuolella olevien rikkoontuneiden laitteiden uusimisesta on varsin heikkoa.

Juuri tässä asiassa me Itaidolla osaamme auttaa yrityksiä tehokkaasti: teemme verkon nykytilasta perusteellisen kartoituksen, jossa selvitämme mistä verkko koostuu ja mitkä ovat sen kipupisteet ja pullonkaulat. Kun tilanne on selvillä, teemme verkkoympäristölle kehityssuunnitelman, jossa korvataan riskialttiit kohdat verkossa nykyaikaisemmilla ratkaisuilla. Vanhentuneet laitteet hidastavat yrityksen verkkoa , joten niiden uusiminen järkevästi tehostaa jokaisen työntekijän toimintaa. Uusi verkkoratkaisu tietenkin myös dokumentoidaan selkeästi, jolloin ongelmatilanteessa olemme välittömästi ajan tasalla siitä, mitä pitää korjata ja miten.

Verkon valvonta ja ylläpito on yrityksille työlästä, joten sen ulkoistaminen osaavalle palveluntarjoajalle on järkevää. Laitteiden kilpailutus, ostaminen ja hankkiminen vaatii osaamista. Tämän huomasi myös Helsinki-Vantaan taksipalveluista vastaava Taxipoint, joka päättikin ulkoistaa koko lentoaseman verkkopalvelunsa Itaidolle. ”Keskittäminen on ollut helppoa, kun yhteistyö on sujunut todella hienosti jo vuosien ajan. Itaidon henkilökunta on vakuuttanut meidät erityisesti sillä, että osaavat joka tasolla asiantuntemuksen lisäksi kommunikoida asiakkaan kanssa sujuvasti ja selkeästi”, kiittelee Taxipointin Jussi Taskinen, Head of ICT. Lue lisää Taxipointin verkkopalveluratkaisusta täältä.

Me Itaidolla autamme löytämään järkevimmät, tietoturvalliset ja kustannuksiltaan tehokkaimmat ratkaisut yrityksellenne. Pidämme myös huolen verkkolaitteiden ja -yhteyksien toiminnasta ja niiden kehittämisestä. Ota rohkeasti yhteyttä, jos yrityksenne verkon toimintavarmuus tai tietoturva mietityttää!


Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...

Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa...

Asiakastarina: Forcit Group luottaa Itaidon palveluihin

FORCIT Group on pohjoismainen toimija, jonka osaaminen ulottuu aina räjäytys- ja louhintatöiden asiantuntijuudesta puolustusjärjestelmiin. Konserniin kuuluu kolme liiketoiminta-aluetta: FORCIT Explosives on johtava siviiliräjähteiden valmistaja ja niihin liittyvien...

Pidä huolta tietoverkoistasi

Pidä huolta tietoverkoistasi Nykymaailmassa ei ole yritystoimintaa ilman tietoverkkoja. Yrityksessä aivan kaikki toiminta vaatii jollain tapaa tiedon kulkemista verkossa, ja verkkoyhteyden katkeaminen onkin näin yksi yritysten suurimmista liiketoiminnan keskeytymisen...

Rekry: Support Specialist

Etsimme Itaidon Service Desk tiimiin Support Specialistia, jonka sydän sykkii erinomaiselle asiakaspalvelulle. Asiakkaiden palveleminen hyvin on meille kunnia-asia, ja odotamme, että sinullekin asiakas on ykkönen. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät...

Rekry: Support Agent

Etsimme juuri valmistuvaa tai muutaman vuoden työkokemuksella varustettua asiakaspalveluhenkistä IT-tuen osaajaa Itaidon First line support tiimiin. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät työsuhde-edut ja mahdollisuuden kehittyä tehtävässä sekä edetä...