Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa Taxi Point vastaa koko lentoaseman taksiliikenteen ohjauksesta. Yrityksen vastuulla on se, että luvalliset taksit pääsevät ajamaan helposti lentoaseman alueelle sisään ja liikkumaan siellä juuri sinne, missä asiakkaat heitä tarvitsevat.

Taksiliikenteen ohjaamista varten tarvitaan toimivia, luotettavia ja vakaita tietoverkkoratkaisuja. Taxi Point on rakentanut Helsinki-Vantaan lentoasemalle kattavan lähiverkon, jonka avulla pidetään huoli, että puomit avautuvat oikeaan aikaan ja pyynnöt takseille kulkevat sujuvasti. Koko lentoaseman monimutkainen taksiliikenne ja sen sujuvuus riippuu täysin lähiverkon toiminnasta – jos se vikaantuu, yksikään taksi ei pääse liikkumaan alueella eivätkä asiakkaat saa tarvitsemaansa palvelua. Verkon toimivuus ympäri vuorokauden on siis kaiken perusta, eikä yhdenkään vikaantuneen laitteen korjauksessa voi viivytellä. Juuri siksi Taxi Point valitsi Itaidon vastaamaan lentoaseman kriittisten verkkolaitteiden valvonnasta 24/7. Mikäli verkkopalveluissa tapahtuu häiriö, Itaito on viimeistään neljän tunnin sisällä korjaamassa vikaa.

Taxi Pointilla on yksi IT-työntekijä, joka pitää huolen koko verkkoinfrastruktuurin toimivuudesta. Siihen hän on ottanut avukseen Itaidon, tuomaan osaamista erityisasiantuntemusta vaativille alueille ja jakamaan taakkaa verkon vikatilanteiden päivystysvastuissa. ”Kun ikää tulee, ei jaksa enää päivystää vikojen varalta jokaista yötä ja viikonloppua. Valitsin kumppaniksi Itaidon, mikä vähensi omaa taakkaani huomattavasti. Sekin auttoi, että pystyi siirtämään hyvin suurta osaamista vaativat asiat Itaidon asiantuntijoille, niin voi itse keskittyä 100 % omaan työhönsä”, kertoo Taxi Pointin Jussi Taskinen, Head of ICT.

Taxi Pointin Jussi Taskinen, Head of ICT

Itaidon asiakkaaksi Taxi Point tuli tyypillisellä tavalla. Kaikki lähti yhdestä pikaista korjausta vaatineesta laiterikosta, johon Jussi sai asiantuntevaa apua nopeasti Itaidolta. Yhteistyö huomattiin heti alusta hyväksi, ja niin Taxi Point on vähitellen siirtänyt enemmän palveluitaan Itaidolle. Ensin Itaito otti muutaman verkkolaitteen valvontaan, mutta nykyisin Itaito vastaa myös Taxi Pointin Microsoft 365 -lisensoinnista ja Microsoft 365 -ympäristön kehittämisestä.

”Reilu vuosi sitten luovuimme omasta virtuaaliympäristöstämme, joka oli ollut käytössä 9 vuotta. Siinä yhteydessä otimme Itaidolta kapasiteettipalvelut, sitten tietoliikennepalvelut ja lopulta olemme siirtäneet koko palvelininfran Itaidon konesaliin. Itaito tuottaa Taxi Pointin kapasiteettipalvelut korkeimman turvaluokan palvelinsalista. Konesalin yhteys on toteutettu vikasietoisella L2 Metro Ethernet -yhteydellä ja tietoturvallisuus yksilöidyllä palomuuripalvelulla. Keskittäminen on ollut helppoa, kun yhteistyö on sujunut todella hienosti jo vuosien ajan. Itaidon henkilökunta on vakuuttanut meidät erityisesti sillä, että osaavat joka tasolla asiantuntemuksen lisäksi kommunikoida asiakkaan kanssa sujuvasti ja selkeästi”, Taskinen kiittelee.

Palvelut, joita Itaito Taxi Pointille tuottaa, ovat yrityksen toiminnan kannalta kriittisen tärkeitä. Lähiverkkoon sisältyy myös ohjausjärjestelmä, johon liittyy RFID-tunnistautumista ja tietokantaohjausta monimutkaisessa paketissa. Liikkuvia osia on paljon, jotta saadaan taksien määrä kohtaamaan asiakastarve. Katkoksille ei ole varaa, eikä katkoja ole Itaidolle siirtymisen jälkeen ollutkaan. ”Koko tänä aikana on riskien ennakoitavuus palveluissa ollut erinomaista. Katkoksia ei ole ollut kuin pari, ja nekin ovat olleet suunniteltuja ja ennakolta tiedossa. Vaikka yllättäviä katkoja verkkoyhteyksissä ei osuisikaan liiketoimintakriittiselle alueelle, se voi silti tuottaa huomattavia imago-ongelmia”, Taskinen toteaa.

Itaidon Sales Manager Ronny Forssell kertoo puolestaan, että yhteistyön tavoitteena on ollut alusta alkaen nimenomaan tuoda yritysten avainhenkilöille mielenrauhaa. ”Jos jotain vikaantuu, se pitää korjata välittömästi, oli keskiyö tai jouluaatto. Me pystymme reagoimaan tarvittaessa vuorokauden ympäri verkko-ongelmiin, eikä yritysten tarvitse itse käyttää päivystykseen voimavaroja. Lisäksi ulkoistetut IT-palvelut vapauttavat yrityksen resursseja muuhun toimintaan ja sen kehitykseen, kun me pidämme huolen, että verkkoyhteydet ja laitteet ovat ajan tasalla ja toimivat moitteetta”, Forssell sanoo.

Erityisesti Jussi Taskinen kiittää Itaitoa IT-ympäristön kehityksen jatkuvuudesta ja sen luotettavuudesta. ”Ei ole tilannetta tullut, ettei asioita olisi saatu edistettyä. Silloinkin kun jokin on jäänyt mielestäni turhan vähälle huomiolle, on homma ymmärretty ja heti hoidettu kuntoon. Liiketoiminnan jatkuvuus on meille ensiarvoisen tärkeää, ja minulla on aina luottamus Itaidon huippuosaamiseen.”

Jäitkö miettimään omien tietoverkkojesi toimivuutta? Lue täältä, miten voit pitää huolta tietoverkoistasi ja millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon tietoverkon rakentamisessa ja ylläpidossa.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Itaito pitää huolen, että Louhintahiekalla voidaan tehdä tehokkaasti töitä

Louhintahiekka Oy on vuonna 1974 perustettu suomalainen perheyritys, joka on erikoistunut vaativien maanrakennus infraprojektien toteuttaja. Louhintahiekka tarjoaa maanrakennukseen liittyvät palvelut ja ratkaisut luotettavasti sekä tehokkaasti. Ammattitaitoinen,...

Itaidon kumppanuus tukee asiakkaita strategisten tavoitteiden saavuttamisessa

Itaidon asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa nousee usein esiin Itaidon kyky ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet, kun liiketoimintaa kehitetään. Kiitosta Itaito saa siitä, että yhteydenottoihin vastataan välittömästi ja asiakkaalle hankitaan ja...

Trainers’ Housen ja Itaidon kokonaisvaltainen yhteistyö perustuu luotettavuuteen ja aitoon kumppanuuteen

“Meillä ei ole lainkaan omaa IT-henkilökuntaa, vaan koko IT-ympäristö on ulkoistettu”, kertoo Trainers’ Housen talousjohtaja Saku Keskitalo. “Mutta minä en pidä sanasta ulkoistus, kumppanuus on sanana paljon parempi. Haluamme, että IT-kumppanimme todella ottaa...

Hepacon uudisti IT-ympäristönsä Itaidon avulla

Hepacon Oy on tunnettu suomalainen talotekniikan suunnittelutoimisto. Yritys on viime vuosina kehittänyt ICT-ympäristöään laajasti, jotta se mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun sekä kovassa kilpailussa menestymisen. Molemmissa onnistuminen ei ole...

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...

Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa...