Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa Taxi Point vastaa koko lentoaseman taksiliikenteen ohjauksesta. Yrityksen vastuulla on se, että luvalliset taksit pääsevät ajamaan helposti lentoaseman alueelle sisään ja liikkumaan siellä juuri sinne, missä asiakkaat heitä tarvitsevat.

Taksiliikenteen ohjaamista varten tarvitaan toimivia, luotettavia ja vakaita tietoverkkoratkaisuja. Taxi Point on rakentanut Helsinki-Vantaan lentoasemalle kattavan lähiverkon, jonka avulla pidetään huoli, että puomit avautuvat oikeaan aikaan ja pyynnöt takseille kulkevat sujuvasti. Koko lentoaseman monimutkainen taksiliikenne ja sen sujuvuus riippuu täysin lähiverkon toiminnasta – jos se vikaantuu, yksikään taksi ei pääse liikkumaan alueella eivätkä asiakkaat saa tarvitsemaansa palvelua. Verkon toimivuus ympäri vuorokauden on siis kaiken perusta, eikä yhdenkään vikaantuneen laitteen korjauksessa voi viivytellä. Juuri siksi Taxi Point valitsi Itaidon vastaamaan lentoaseman kriittisten verkkolaitteiden valvonnasta 24/7. Mikäli verkkopalveluissa tapahtuu häiriö, Itaito on viimeistään neljän tunnin sisällä korjaamassa vikaa.

Taxi Pointilla on yksi IT-työntekijä, joka pitää huolen koko verkkoinfrastruktuurin toimivuudesta. Siihen hän on ottanut avukseen Itaidon, tuomaan osaamista erityisasiantuntemusta vaativille alueille ja jakamaan taakkaa verkon vikatilanteiden päivystysvastuissa. ”Kun ikää tulee, ei jaksa enää päivystää vikojen varalta jokaista yötä ja viikonloppua. Valitsin kumppaniksi Itaidon, mikä vähensi omaa taakkaani huomattavasti. Sekin auttoi, että pystyi siirtämään hyvin suurta osaamista vaativat asiat Itaidon asiantuntijoille, niin voi itse keskittyä 100 % omaan työhönsä”, kertoo Taxi Pointin Jussi Taskinen, Head of ICT.

Taxi Pointin Jussi Taskinen, Head of ICT

Itaidon asiakkaaksi Taxi Point tuli tyypillisellä tavalla. Kaikki lähti yhdestä pikaista korjausta vaatineesta laiterikosta, johon Jussi sai asiantuntevaa apua nopeasti Itaidolta. Yhteistyö huomattiin heti alusta hyväksi, ja niin Taxi Point on vähitellen siirtänyt enemmän palveluitaan Itaidolle. Ensin Itaito otti muutaman verkkolaitteen valvontaan, mutta nykyisin Itaito vastaa myös Taxi Pointin Microsoft 365 -lisensoinnista ja Microsoft 365 -ympäristön kehittämisestä.

”Reilu vuosi sitten luovuimme omasta virtuaaliympäristöstämme, joka oli ollut käytössä 9 vuotta. Siinä yhteydessä otimme Itaidolta kapasiteettipalvelut, sitten tietoliikennepalvelut ja lopulta olemme siirtäneet koko palvelininfran Itaidon konesaliin. Itaito tuottaa Taxi Pointin kapasiteettipalvelut korkeimman turvaluokan palvelinsalista. Konesalin yhteys on toteutettu vikasietoisella L2 Metro Ethernet -yhteydellä ja tietoturvallisuus yksilöidyllä palomuuripalvelulla. Keskittäminen on ollut helppoa, kun yhteistyö on sujunut todella hienosti jo vuosien ajan. Itaidon henkilökunta on vakuuttanut meidät erityisesti sillä, että osaavat joka tasolla asiantuntemuksen lisäksi kommunikoida asiakkaan kanssa sujuvasti ja selkeästi”, Taskinen kiittelee.

Palvelut, joita Itaito Taxi Pointille tuottaa, ovat yrityksen toiminnan kannalta kriittisen tärkeitä. Lähiverkkoon sisältyy myös ohjausjärjestelmä, johon liittyy RFID-tunnistautumista ja tietokantaohjausta monimutkaisessa paketissa. Liikkuvia osia on paljon, jotta saadaan taksien määrä kohtaamaan asiakastarve. Katkoksille ei ole varaa, eikä katkoja ole Itaidolle siirtymisen jälkeen ollutkaan. ”Koko tänä aikana on riskien ennakoitavuus palveluissa ollut erinomaista. Katkoksia ei ole ollut kuin pari, ja nekin ovat olleet suunniteltuja ja ennakolta tiedossa. Vaikka yllättäviä katkoja verkkoyhteyksissä ei osuisikaan liiketoimintakriittiselle alueelle, se voi silti tuottaa huomattavia imago-ongelmia”, Taskinen toteaa.

Itaidon Sales Manager Ronny Forssell kertoo puolestaan, että yhteistyön tavoitteena on ollut alusta alkaen nimenomaan tuoda yritysten avainhenkilöille mielenrauhaa. ”Jos jotain vikaantuu, se pitää korjata välittömästi, oli keskiyö tai jouluaatto. Me pystymme reagoimaan tarvittaessa vuorokauden ympäri verkko-ongelmiin, eikä yritysten tarvitse itse käyttää päivystykseen voimavaroja. Lisäksi ulkoistetut IT-palvelut vapauttavat yrityksen resursseja muuhun toimintaan ja sen kehitykseen, kun me pidämme huolen, että verkkoyhteydet ja laitteet ovat ajan tasalla ja toimivat moitteetta”, Forssell sanoo.

Erityisesti Jussi Taskinen kiittää Itaitoa IT-ympäristön kehityksen jatkuvuudesta ja sen luotettavuudesta. ”Ei ole tilannetta tullut, ettei asioita olisi saatu edistettyä. Silloinkin kun jokin on jäänyt mielestäni turhan vähälle huomiolle, on homma ymmärretty ja heti hoidettu kuntoon. Liiketoiminnan jatkuvuus on meille ensiarvoisen tärkeää, ja minulla on aina luottamus Itaidon huippuosaamiseen.”

Jäitkö miettimään omien tietoverkkojesi toimivuutta? Lue täältä, miten voit pitää huolta tietoverkoistasi ja millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon tietoverkon rakentamisessa ja ylläpidossa.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...

Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa...

Asiakastarina: Forcit Group luottaa Itaidon palveluihin

FORCIT Group on pohjoismainen toimija, jonka osaaminen ulottuu aina räjäytys- ja louhintatöiden asiantuntijuudesta puolustusjärjestelmiin. Konserniin kuuluu kolme liiketoiminta-aluetta: FORCIT Explosives on johtava siviiliräjähteiden valmistaja ja niihin liittyvien...

Pidä huolta tietoverkoistasi

Pidä huolta tietoverkoistasi Nykymaailmassa ei ole yritystoimintaa ilman tietoverkkoja. Yrityksessä aivan kaikki toiminta vaatii jollain tapaa tiedon kulkemista verkossa, ja verkkoyhteyden katkeaminen onkin näin yksi yritysten suurimmista liiketoiminnan keskeytymisen...

Rekry: Support Specialist

Etsimme Itaidon Service Desk tiimiin Support Specialistia, jonka sydän sykkii erinomaiselle asiakaspalvelulle. Asiakkaiden palveleminen hyvin on meille kunnia-asia, ja odotamme, että sinullekin asiakas on ykkönen. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät...

Rekry: Support Agent

Etsimme juuri valmistuvaa tai muutaman vuoden työkokemuksella varustettua asiakaspalveluhenkistä IT-tuen osaajaa Itaidon First line support tiimiin. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät työsuhde-edut ja mahdollisuuden kehittyä tehtävässä sekä edetä...

Rekry: Järjestelmäasiantuntija

Etsimme Itaidolle osaavaa järjestelmäasiantuntijaa, jonka sydän sykkii erinomaiselle asiakaspalvelulle. Asiakkaiden palveleminen on meille kunnia-asia, ja odotamme, että sinullekin asiakas on ykkönen. Suomalaisten perustama Itaito Oy on osa Dustin konsernia. Dustin on...

Microsoft 365 Business Premium -paketin palveluilla helposti tehostusta tietoturvaan

Moni ei välttämättä tiedä sitä, että Microsoft 365-paketissa on itse asiassa todella tehokkaita tietoturvapalveluita ja -ominaisuuksia, jotka ovat usein valitettavan alihyödynnettyjä. Microsoft toki hoitaa omien palvelintensa perustietoturvan, mutta asiakkaan...

Asiakastarina: Alupro antoi koko IT-ympäristönsä Itaidon hoitoon

Asiakastarina: Alupro antoi koko IT-ympäristönsä Itaidon hoitoon IT-palveluntarjoajien kilpailutuksessa pitää punnita asioita monelta kantilta. Valittavan kumppanin pitää vakuuttaa osaamisellaan, luottamuksen täytyy rakentua, hinnan kohdata asiakkaan tarve ja jotenkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti