Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua.

Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan tietoliikenneyhteyksien, verkkolaitteiden, palvelimien, työasemien ja asiakkaiden järjestelmien toimivuutta. Käytännössä siis varmistetaan, että kaikki asiat rullaavat siten kuin niiden kuuluukin. Siinä missä SOCissa valvotaan käyttäjiä ja tapahtumia, NOC varmistaa, ettei mikään mene rikki tai ole menossa rikki. NOC:in tehtävänä on varmistaa, että asiakkaan IT-ympäristö pysyy toiminnassa 24/7.

”Käytän yleensä vertausta meistä palokuntaan”, kertoo Itaidon Network Operations Manager Leo Milanovic. ”Tiimimme seuraa hälytysjärjestelmiä, ja jos jostain tulee hälytys, hyppäämme välittömästi tuleen.” Jos esimerkiksi palvelin tai järjestelmä kaatuu, tulee siitä hälytys NOC-palvelukeskukseen, joka alkaa välittömästi tutkia vian syytä ja korjaa sen, tai siirtää sen oikealle asiantuntijatiimille talon sisällä.

Tutustu Itaidon tarjoamaan NOC-palveluun täältä.

Network Operations Service

Valvottavia järjestelmiä, laitteita, palvelimia ja on tuhansia ja niitä tulee jatkuvasti lisää. On päivänselvää, ettei minkäänlainen tiimi tee valvontaa vain käsin ja ihmissilmällä tarkkailemalla. Hälytykset suodatetaan automaattisesti ja ongelmat myös hoidetaan koneellisesti aina kun mahdollista. Järjestelmät osaavat korjata perusongelmat itsenäisesti ja automatisaatiota kehitetään jatkuvasti entistä paremmaksi. Ihmisvoimin ratkaistaan ainoastaan vaikeimmat ongelmat. ”Tämä on ehdottomasti asiakkaan etu. Kone ei katso kellonaikaa ja toimii välittömästi, jolloin käyttäjä ei välttämättä edes huomaa, että ongelmaa oli tai sellainen oli muodostumassa. Lisäksi ihmisten käyttäminen rutiinitoimenpiteisiin lisää myös inhimillisten virheiden mahdollisuutta – kone taas on tarkka ja väsymätön”, Milanovic toteaa.

Kenelle NOC-palvelu sitten sopii? Käytännössä kaikille, joilla on verkkolaitteita, tietoliikenneyhteyksiä, palvelimia, työasemia tai muita IT-järjestelmiä – eli jokaiselle organisaation koosta tai tyypistä riippumatta. Muutaman hengen yrityksissäkin voi olla laajoja IT-kokonaisuuksia, joita täytyy seurata ja ylläpitää. Järjestelmiä ja verkkoja voi toki valvoa itsekin tai sitten pitää kasata erillinen IT-valvontapalvelu eri kumppanien kautta ja toivoa, että kaikki osat pelaavat yhteen. Usein kuitenkin jotkin osa-alueet IT-ympäristön valvonnassa jäävät silloin vähemmälle huomiolle ja niihin tartutaan vasta kun ongelmatilanne ilmaantuu. Ikävimmässä tilanteessa silloin huomataan, että ongelma on ollut jo pitkään olemassa ja virhetilanne olisi ollut estettävissä, mutta valvonnan puuttuessa tai sen ollessa vähäistä, sitä ei ole huomattu. Valvonta toimii aina parhaiten, kun oma IT-ympäristö on yhden ja saman IT-kumppanin valvonnan alla.

Lue lisää Itaidon tarjoamasta NOC-palvelusta täältä.

Valvontajärjestelmät puolestaan seuraavat jopa miljoonia yksittäisiä kohteita jatkuvasti: komponentteja, virtalähteitä, tuulettimia, paristoja, virtuaalipalvelimilla pyöriviä ohjelmistoja, tietokantoja ja niiden sisältöjä, verkkolaitteita, verkkosovelluksia, pilvipalveluja… Valvottavaa on paljon, ja automatisaatio auttaa pitkälle. Itaidon NOC valvoo asiakkaan puolesta, että IT-järjestelmät toimivat ja osaa jopa ennakoivasti korjata mahdollisia vikatilanteita. ”Tiimimme tekee paljon töitä parantaakseen asiakkaiden IT-ympäristön toimivuutta ja optimoi sitä jo etukäteen ilman että asiat tulevat edes ilmi asiakkaalle. Esimerkiksi työasemien tietoturvaa pyrimme tehostamaan jatkuvasti varmistamalla, että virustorjuntatuotteet ovat mahdollisimman kattavia. Pyrimme ennakoimaan kaikki potentiaaliset uhat ennen kuin ne tapahtuvat, oli kyse sitten tietoturvasta, komponenttien rikkoontumisesta tai järjestelmien vikaantumisesta”, kertoo Milanovic.

Ennakoinnissa apuna on myös statistiikka, jota NOCissa analysoidaan jatkuvasti. NOC-keskukseen kerääntyy paljon tietoa eri järjestelmistä ja miten ne toimivat eri tilanteissa. Tämän tiedon perusteella osataan ratkaista asiakkaiden ongelmia jo ennakoivasti sen sijaan, että odottaisimme saman ongelman ilmaantumista asiakas kerrallaan vastaavassa tilanteessa.

Ja jos asiakas haluaa tehdä valvontaa itse, sekin on mahdollista. Silloin Itaito tarjoaa käyttöön omat valvontaan käyttämänsä työkalut ja antaa asiakkaalle omat tunnukset järjestelmään. Tässä tapauksessa asiakas valvoo verkkoaan itse ja tekee Itaidolle vain tarpeen mukaan erillisiä palvelupyyntöjä.

”Asiakkaan voi olla vaikea nähdä kaikkea NOC-keskuksessa tehtävää työtä, kun ongelmia ei esiinny. Pyynnöstä annamme aina asiakkaalle omat tunnukset järjestelmään, jolloin voi käydä katsomassa kaikkia järjestelmän tuottamia hälytyksiä ja seuraamassa niiden ratkaisemista. Järjestelmän tuottamaa tietoa käytetään myös kehityspalavereissa asiakkaan kanssa, mikä lisää läpinäkyvyyttä. Esimerkiksi järjestelmästä voidaan helposti tarkistaa, ovatko palvelimen käytettävät resurssit sopivalla tasolla vai tarvitaanko lisää. Läpinäkyvyys on meille muutenkin tärkeää, haluamme aina toimia asiakkaan luottamuksen arvoisesti”, toteaa Milanovic.

Itaidon NOC-keskuksessa työskentelee neljä asiantuntijaa, jotka huolehtivat verkkojen ja järjestelmien toimivuudesta asiakkaan puolesta. Jos sinua mietityttää omien tietoliikenneyhteyksien, verkkolaitteiden, palvelimien, työasemien tai IT-järjestelmien toimivuus, ota rohkeasti meihin yhteyttä!

Tutustu ylläpito-, valvonta- ja hallintapalveluihin lisää täältä.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...

Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa...

Asiakastarina: Forcit Group luottaa Itaidon palveluihin

FORCIT Group on pohjoismainen toimija, jonka osaaminen ulottuu aina räjäytys- ja louhintatöiden asiantuntijuudesta puolustusjärjestelmiin. Konserniin kuuluu kolme liiketoiminta-aluetta: FORCIT Explosives on johtava siviiliräjähteiden valmistaja ja niihin liittyvien...

Pidä huolta tietoverkoistasi

Pidä huolta tietoverkoistasi Nykymaailmassa ei ole yritystoimintaa ilman tietoverkkoja. Yrityksessä aivan kaikki toiminta vaatii jollain tapaa tiedon kulkemista verkossa, ja verkkoyhteyden katkeaminen onkin näin yksi yritysten suurimmista liiketoiminnan keskeytymisen...

Rekry: Support Specialist

Etsimme Itaidon Service Desk tiimiin Support Specialistia, jonka sydän sykkii erinomaiselle asiakaspalvelulle. Asiakkaiden palveleminen hyvin on meille kunnia-asia, ja odotamme, että sinullekin asiakas on ykkönen. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät...

Rekry: Support Agent

Etsimme juuri valmistuvaa tai muutaman vuoden työkokemuksella varustettua asiakaspalveluhenkistä IT-tuen osaajaa Itaidon First line support tiimiin. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät työsuhde-edut ja mahdollisuuden kehittyä tehtävässä sekä edetä...