Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu, vastaanottaja ei ymmärrä tekstistä ja siinä vilisevistä teknisistä termeistä ja lyhenteistä kuin murto-osan.

”Tunnistamme tämän mielikuvan ja yritämme taistella sitä vastaan”, naurahtaa Itaidon Technical Director Niko Virta. ”Me haluamme asiantuntijoiltamme kovan osaamisen lisäksi myös sitä, että he osaavat kommunikoida asiakkaidemme kanssa heidän ymmärtämällään kielellä. Teknisten henkilöiden kanssa keskustellaan yleensä teknisellä tasolla, mutta liiketoiminnasta vastaaville henkilöille kerrotaan asiat niin, että he ymmärtävät mitkä ovat IT-ongelmien ja niiden ratkaisujen vaikutukset liiketoimintaan.”

It-palvelut

Itaidon asiantuntijat ovatkin erittäin aktiivisesti asiakkaiden kanssa tekemisissä. He tuntevat yrityksen asiakkaat ja heidät myös tunnetaan hyvin asiakkaiden päässä. ”Laadukas asiakassuhde on meille ensisijaisen tärkeä, ja asiantuntijan täytyy tehdä muutakin kuin vain klikkailla palvelupyyntöä eteenpäin”, Virta toteaa. Itaidon huippuosaamisesta kertoo myös se, että osa Itaidon asiantuntijoista käy kouluttamassa yksittäisiä globaalisti käytettyjä järjestelmiä toimialan sisällä.  

Monenlaista osaamista erilaisiin projekteihin

Itaidon asiantuntijatiimi koostuu toisiaan täydentävistä huipputason osaajista, joten projekteja voidaan tehdä niin pienien kuin suurienkin yritysten tarpeisiin. Pienemmille yrityksille tehdään usein koko IT-ympäristöön vaikuttavia projekteja, suuremmille tyypillisesti yhteen palvelukokonaisuuteen liittyviä projekteja. Asiantuntijoita tarvitaan myös, kun siirrytään omasta palvelinympäristöstä erilaisiin pilviratkaisuihin, verkkoihin liittyvissä ratkaisuissa, tietoturvan nykyaikaistamisessa, Microsoft 365 -ympäristöjen muutos- ja migraatioprojekteissa tai vaikka levyjakojen viemisessä Microsoftin pilviympäristöön. Erityisosaaminen Itaidolla on Microsoft 365 -ratkaisuiden ja pilveen siirtymisten lisäksi myös liiketoiminnan jatkuvuuden takaamisessa ja asiakkaiden IT-ympäristöjen systemaattisessa kehityksessä.

”Avoimuus, rehellisyys ja läpinäkyvyys on meillä Itaidolla tärkeitä arvoja. Emme koskaan tarjoa asiakkaillemme sitä mikä olisi meille houkuttelevinta myydä, vaan sitä, mitä asiakas oikeasti tarvitsee. Suosittelemme oikeita laitteita ja palveluita sen mukaan, mikä on niiden sopivuus asiakkaalle, eikä hintalapun mukaan”, Virta painottaa.

Tämän on huomannut myös asiakkaamme Forcit Groupin ICT Infrastructure Manager Roger Rehnman, lue heidän tarinansa täältä.

Asiantuntijat toimivat tiiviinä tiiminä

Avoimuuteen pyritään myös asiantuntijatiimin sisällä. Oman tiimin sisällä jaetaan kysymyksiä ja ongelmia, ja saada siten yhdessä ratkaistua asioita nopeammin kuin itsekseen pohtimalla. Tiimin sisällä myös kysytään helposti, voiko työkaveria jotenkin auttaa, jos huomataan että joku painii haastavan ongelman parissa. Näin saadaan varmistettua laadukas ja tehokas asiakaskokemus.  Erittäin tärkeitä ongelman ratkaisussa ovat myös asiantuntijoiden erikoisosaamisalueet.

”Isoissa ongelmatilanteissa pitää pystyä pysyä rauhallisena. Jos asiakas soittaa hädissään, ei asiantuntija voi alkaa itse hätäillä. Hänen pitää rauhallisesti ensin tutkia tilanne ja sitten päättää, miten ongelmaa lähdetään ratkaisemaan. Hätiköidyillä ja harkitsemattomilla ratkaisuilla voi saada jopa vahinkoa aikaan. Lisäksi kommunikoinnin asiakkaan suuntaan pitää olla nopeaa, selkeää ja läpinäkyvää”, kertoo Virta Itaidon asiantuntijoiden ominaisuuksista. Asiantuntijaksi Itaidolla kasvetaan työssäoppimisen kautta

Asiakkaille kommunikointi onkin tärkeä osa työtä, mutta niin on myös teknologiaosaaminenkin. ”Meillä asiantuntijat nauttivat haasteista ja niiden ratkaisuista. Hyvä asiantuntija onkin sellainen, joka haluaa oppia joka päivä jotain uutta, ja tyypillisesti meillä asiantuntijaksi kasvetaan useamman toimenkuvan kautta. Sopiva koulutus toki helpottaa asiantuntijaksi tulemista, mutta todellinen osaaminen tulee tekemisen ja oppimisen kautta. Tämä ala vaatii jatkuvasti uuden opiskelua ja harjoittelua.”

Itaito pyrkiikin pitkiin urapolkuihin ja niiden suunnitteluun jo työhistorian alkuvaiheessa. Itaidolla työskentelee henkilöitä, jotka ovat aloittaneet Service Deskissä, alkaneet jossain vaiheessa tehdä myös esimerkiksi palvelinpuolen palvelupyyntöjä ja siitä siirtyneet juniortason kautta osaksi asiantuntijatiimiä. Entiset mentoroitavat ovat nyt itse mentoreja. ”Pyrimme löytämään ihmisiä, jotka osaavat keskustella asiakkaiden kanssa ja joilla on laadukas tekninen pohja sekä sopivat samalla Itaidon uniikkiin työkulttuuriin. Loppu on jokaisesta itsestä kiinni! Meillä on tilaa kasvaa siihen rooliin, joka itseä kiinnostaa”, Virta toteaa lopuksi.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...

Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa...

Asiakastarina: Forcit Group luottaa Itaidon palveluihin

FORCIT Group on pohjoismainen toimija, jonka osaaminen ulottuu aina räjäytys- ja louhintatöiden asiantuntijuudesta puolustusjärjestelmiin. Konserniin kuuluu kolme liiketoiminta-aluetta: FORCIT Explosives on johtava siviiliräjähteiden valmistaja ja niihin liittyvien...

Pidä huolta tietoverkoistasi

Pidä huolta tietoverkoistasi Nykymaailmassa ei ole yritystoimintaa ilman tietoverkkoja. Yrityksessä aivan kaikki toiminta vaatii jollain tapaa tiedon kulkemista verkossa, ja verkkoyhteyden katkeaminen onkin näin yksi yritysten suurimmista liiketoiminnan keskeytymisen...

Rekry: Support Specialist

Etsimme Itaidon Service Desk tiimiin Support Specialistia, jonka sydän sykkii erinomaiselle asiakaspalvelulle. Asiakkaiden palveleminen hyvin on meille kunnia-asia, ja odotamme, että sinullekin asiakas on ykkönen. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät...

Rekry: Support Agent

Etsimme juuri valmistuvaa tai muutaman vuoden työkokemuksella varustettua asiakaspalveluhenkistä IT-tuen osaajaa Itaidon First line support tiimiin. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät työsuhde-edut ja mahdollisuuden kehittyä tehtävässä sekä edetä...