Hepacon uudisti IT-ympäristönsä Itaidon avulla

Hepacon Oy on tunnettu suomalainen talotekniikan suunnittelutoimisto. Yritys on viime vuosina kehittänyt ICT-ympäristöään laajasti, jotta se mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun sekä kovassa kilpailussa menestymisen. Molemmissa onnistuminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kumppaniksi valittu Itaito on helpottanut työtä huomattavasti.

”Kun pari vuotta sitten tulin Hepaconille, oli selvää, että isoja muutoksia IT-ympäristöön oli tehtävä. Olin tehnyt töitä Itaidon kanssa jo lähemmäs 10 vuotta ja vakuuttunut heidän osaamisestaan. Kahta kertaa ei tarvinnut miettiä minkä firman valitsen kumppaniksi koko ympäristön uudistamiseen”, kertoo Hepaconin ICT-päällikkö Jouko Väätäinen. Hepaconilla oli ennestään jo pienimuotoista kumppanuutta erään toisen yrityksen kanssa, mutta nyt tarvetta oli kokonaisvaltaiselle osaamiselle ja kumppanuudelle.

ICT-päällikkökin tarvitsee lomaa

Väätäiselle oli tärkeää, että hän ei ICT-päällikkönä lankea samaan ansaan kuin moni kollega: IT-ympäristö on niin monimutkainen ja manuaalisen työn varassa, ettei aina ehdi pitää edes lomia kiireiltään. Siksi oli tärkeää saada IT-ympäristön ylläpitoon, valvontaan ja jatkuvaan kehittämiseen kumppani, johon voi luottaa ja josta saa tukea. ”Alkuun työni oli vain tulipalojen sammuttamista. Totesin, ettei tämä voi näin jatkua, ja rupesimme Itaidon kanssa määrätietoiseen uudistustyöhön. Aloitimme käymällä läpi Hepaconin oikeat liiketoiminnan ja IT-ympäristön kehitystarpeet ja määrittämällä, mihin suuntaan halusimme lähteä ympäristöä viemään. Varsinainen työ tehtiin vaiheissa: Microsoft 365 -maailmaan siirtyminen, sähköpostimigraatiot, sitten lähdimme siirtämään verkkolevyjä ja palvelimia. Vieläkin on tekemistä, mutta toisaalta IT-ympäristö ei ole koskaan valmis. Nyt jo olemme saaneet automatisoitua paljon tehtäviä, jotka nojasivat ennen käsityöhön”, Väätäinen toteaa tyytyväisenä.

Vanhasta ympäristöstä ei usein ole ihan yksinkertaista irrottautua, mutta Itaidon avulla se on sujunut hyvin. Itaito osasi kartoittaa oikeaoppisesti ympäristön ja mahdolliset haasteet etukäteen, miten migraatiot tulee tehdä ja suorittaa tarpeelliset testaukset, joten itse migraatiopäivinä käyttöönottoprosessi toimi moitteettomasti.

Tehokkaasti työskentelevät loppukäyttäjät ovat tyytyväisiä

Uudistustyössä Itaito oli arvokas kumppani niin toteutussuunnitelman teossa kuin itse työssäkin. ”Vaikka osaamiseni vielä olisikin riittänyt moniin töihin, niin aika ei. Projekti olisi taatusti venynyt paljon. Nyt ehdimme saada VPN-yhteyden ja Microsoft 365 -ympäristön kuntoon juuri sopivasti ennen koronaa, joten olimme valmiina siirtymään nopeasti etätyöhön, kun tarve tuli. Vanhalla ympäristöllä se olisi ollut käytännössä mahdotonta”, Väätäinen muistelee.

Loppukäyttäjätkin ottivat muutoksen hyvin vastaan, kun heitä tiedotettiin muutoksista hyvissä ajoin. Uudet työkalut tuottavat luonnollisesti aina vähän päänvaivaa, mutta toisaalta pöytäkoneista siirtyminen teholäppäreihin, etäyhteyksien merkittävä parantuminen ja verkkoyhteyksien yleinen luotettavuus karistivat epäluulot nopeasti. ”Työntekijöidemme työteho on parantunut merkittävästi muutosten seurauksena. Ennen arkipäiväiset ongelmat ovat nyt harvinaisia ja loppukäyttäjän elämä huomattavasti selkeämpää. Teimme ehdottomasti oikeita muutoksia oikeaan aikaan, ja palaute on ollut poikkeuksetta hyvää.”

Itaito aidosti asiakkaan puolella

Itaidon kanssa työskentelemisessä Väätäinen kehuu erityisesti tapaa, jolla ratkaisuja esitetään asiakkaalle. Itaito ei tuputa mitään tiettyä tapaa toimia; jos ensimmäinen ehdotus ei jostain syystä ole mieluinen, Itaito etsii aina sopivamman tilalle, aidosti asiakkaan etu mielessään. Asiakaslähtöisyys ja lisäarvo liiketoiminnalle näkyy selkeästi Itaidon tuottamissa palveluissa.

”Esimerkiksi meidän vanha palomuurimme ei toiminut etätöissä, joten siihen piti hakea uusi VPN-ratkaisu. Itaidon ensimmäinen ehdotus oli mielestäni turhan laaja-alainen meidän tarpeisiimme, mutta he hakivat välittömästi siihen uuden ja meille sopivamman ratkaisun tilalle. Myös varmistuskuvioissa onnistuimme löytämään erittäin kustannustehokkaan ratkaisun softa- ja nauhavarmistusten yhdistelmällä. Itaito hakee aina asiakkaan näkövinkkelistä parhaat ratkaisut niin kustannusten kuin ratkaisuiden osalta”, Väätäinen kiittelee. Luottamus on Väätäisen mielestä muutenkin IT-kumppanin valinnassa ensiarvoisen tärkeää. ”Ilman luottamusta ja oikeanlaista henkilökemiaa ei ole mitään.”

Jatkuvaa kehitystä

Vaikka nyt on tehty iso uudistus, ei työ tietenkään ole lopussa. Hepaconilla mietitään jatkuvasti Itaidon kanssa, miten ympäristöä ja sen tietoturvaa kehitetään jatkossakin. Voimakkaasti kasvavassa yrityksessä tulee eteen myös esimerkiksi työasemien hankinnat ja kierrätykset, joita halutaan kehittää mahdollisimman vaivattomiksi. ICT-ala myös kehittyy jatkuvasti ja kaikkia uudistuksia ei yksinkertaisesti ehditä sisäisesti tekemään.

”Kun ongelmia ilmenee, voisin toki itsekin ratkoa niitä ja googlailla tietoa, mutta aika kannattaa käyttää järkevämmin. Laittamalla palvelupyynnön Itaidolle saan ratkaisun nopeammin, ja oma aika vapautuu kehittävämpään työhön. Jatkuva tuki on erittäin tärkeää”, Väätäinen huomauttaa ja toteaa myös, ettei Itaidolla ole koskaan jätetty häntä pulaan. ”Jos on ollut jotain todella akuuttia asiaa, voin soittaa suoraan kenelle tahansa ja saada heti asiani eteenpäin”, Väätäinen kiittelee.

Onko teillä haasteita IT-ympäristön kehityksessä, IT-kumppanin valinnassa tai vanhojen ympäristöjen migraatioissa? Itaito auttaa! Ota yhteyttä niin tuodaan teidänkin IT-ympäristönne ajan tasalle ja nostetaan loppukäyttäjien työtehoa.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Hepacon uudisti IT-ympäristönsä Itaidon avulla

Hepacon Oy on tunnettu suomalainen talotekniikan suunnittelutoimisto. Yritys on viime vuosina kehittänyt ICT-ympäristöään laajasti, jotta se mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun sekä kovassa kilpailussa menestymisen. Molemmissa onnistuminen ei ole...

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...

Kriittiset tietoverkot kannattaa ulkoistaa: Taxi Pointin asiakastarina

Taxi Point on yritys, jonka palveluja moni käyttää, vaikka ei ehkä sitä huomaakaan. Taxi Point tarjoaa ohjauspalveluita ja teknisiä infrastruktuureita taksiliikenteelle, yrittäjille ja tapahtumajärjestäjille. Tutuimpana näistä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa...

Asiakastarina: Forcit Group luottaa Itaidon palveluihin

FORCIT Group on pohjoismainen toimija, jonka osaaminen ulottuu aina räjäytys- ja louhintatöiden asiantuntijuudesta puolustusjärjestelmiin. Konserniin kuuluu kolme liiketoiminta-aluetta: FORCIT Explosives on johtava siviiliräjähteiden valmistaja ja niihin liittyvien...

Pidä huolta tietoverkoistasi

Pidä huolta tietoverkoistasi Nykymaailmassa ei ole yritystoimintaa ilman tietoverkkoja. Yrityksessä aivan kaikki toiminta vaatii jollain tapaa tiedon kulkemista verkossa, ja verkkoyhteyden katkeaminen onkin näin yksi yritysten suurimmista liiketoiminnan keskeytymisen...

Rekry: Support Specialist

Etsimme Itaidon Service Desk tiimiin Support Specialistia, jonka sydän sykkii erinomaiselle asiakaspalvelulle. Asiakkaiden palveleminen hyvin on meille kunnia-asia, ja odotamme, että sinullekin asiakas on ykkönen. Tarjoamme sinulle kannustavan tiimin tuen, hyvät...