Hepacon uudisti IT-ympäristönsä Itaidon avulla

Hepacon Oy on tunnettu suomalainen talotekniikan suunnittelutoimisto. Yritys on viime vuosina kehittänyt ICT-ympäristöään laajasti, jotta se mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun sekä kovassa kilpailussa menestymisen. Molemmissa onnistuminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kumppaniksi valittu Itaito on helpottanut työtä huomattavasti.

”Kun pari vuotta sitten tulin Hepaconille, oli selvää, että isoja muutoksia IT-ympäristöön oli tehtävä. Olin tehnyt töitä Itaidon kanssa jo lähemmäs 10 vuotta ja vakuuttunut heidän osaamisestaan. Kahta kertaa ei tarvinnut miettiä minkä firman valitsen kumppaniksi koko ympäristön uudistamiseen”, kertoo Hepaconin ICT-päällikkö Jouko Väätäinen. Hepaconilla oli ennestään jo pienimuotoista kumppanuutta erään toisen yrityksen kanssa, mutta nyt tarvetta oli kokonaisvaltaiselle osaamiselle ja kumppanuudelle.

ICT-päällikkökin tarvitsee lomaa

Väätäiselle oli tärkeää, että hän ei ICT-päällikkönä lankea samaan ansaan kuin moni kollega: IT-ympäristö on niin monimutkainen ja manuaalisen työn varassa, ettei aina ehdi pitää edes lomia kiireiltään. Siksi oli tärkeää saada IT-ympäristön ylläpitoon, valvontaan ja jatkuvaan kehittämiseen kumppani, johon voi luottaa ja josta saa tukea. ”Alkuun työni oli vain tulipalojen sammuttamista. Totesin, ettei tämä voi näin jatkua, ja rupesimme Itaidon kanssa määrätietoiseen uudistustyöhön. Aloitimme käymällä läpi Hepaconin oikeat liiketoiminnan ja IT-ympäristön kehitystarpeet ja määrittämällä, mihin suuntaan halusimme lähteä ympäristöä viemään. Varsinainen työ tehtiin vaiheissa: Microsoft 365 -maailmaan siirtyminen, sähköpostimigraatiot, sitten lähdimme siirtämään verkkolevyjä ja palvelimia. Vieläkin on tekemistä, mutta toisaalta IT-ympäristö ei ole koskaan valmis. Nyt jo olemme saaneet automatisoitua paljon tehtäviä, jotka nojasivat ennen käsityöhön”, Väätäinen toteaa tyytyväisenä.

Vanhasta ympäristöstä ei usein ole ihan yksinkertaista irrottautua, mutta Itaidon avulla se on sujunut hyvin. Itaito osasi kartoittaa oikeaoppisesti ympäristön ja mahdolliset haasteet etukäteen, miten migraatiot tulee tehdä ja suorittaa tarpeelliset testaukset, joten itse migraatiopäivinä käyttöönottoprosessi toimi moitteettomasti.

Tehokkaasti työskentelevät loppukäyttäjät ovat tyytyväisiä

Uudistustyössä Itaito oli arvokas kumppani niin toteutussuunnitelman teossa kuin itse työssäkin. ”Vaikka osaamiseni vielä olisikin riittänyt moniin töihin, niin aika ei. Projekti olisi taatusti venynyt paljon. Nyt ehdimme saada VPN-yhteyden ja Microsoft 365 -ympäristön kuntoon juuri sopivasti ennen koronaa, joten olimme valmiina siirtymään nopeasti etätyöhön, kun tarve tuli. Vanhalla ympäristöllä se olisi ollut käytännössä mahdotonta”, Väätäinen muistelee.

Loppukäyttäjätkin ottivat muutoksen hyvin vastaan, kun heitä tiedotettiin muutoksista hyvissä ajoin. Uudet työkalut tuottavat luonnollisesti aina vähän päänvaivaa, mutta toisaalta pöytäkoneista siirtyminen teholäppäreihin, etäyhteyksien merkittävä parantuminen ja verkkoyhteyksien yleinen luotettavuus karistivat epäluulot nopeasti. ”Työntekijöidemme työteho on parantunut merkittävästi muutosten seurauksena. Ennen arkipäiväiset ongelmat ovat nyt harvinaisia ja loppukäyttäjän elämä huomattavasti selkeämpää. Teimme ehdottomasti oikeita muutoksia oikeaan aikaan, ja palaute on ollut poikkeuksetta hyvää.”

Itaito aidosti asiakkaan puolella

Itaidon kanssa työskentelemisessä Väätäinen kehuu erityisesti tapaa, jolla ratkaisuja esitetään asiakkaalle. Itaito ei tuputa mitään tiettyä tapaa toimia; jos ensimmäinen ehdotus ei jostain syystä ole mieluinen, Itaito etsii aina sopivamman tilalle, aidosti asiakkaan etu mielessään. Asiakaslähtöisyys ja lisäarvo liiketoiminnalle näkyy selkeästi Itaidon tuottamissa palveluissa.

”Esimerkiksi meidän vanha palomuurimme ei toiminut etätöissä, joten siihen piti hakea uusi VPN-ratkaisu. Itaidon ensimmäinen ehdotus oli mielestäni turhan laaja-alainen meidän tarpeisiimme, mutta he hakivat välittömästi siihen uuden ja meille sopivamman ratkaisun tilalle. Myös varmistuskuvioissa onnistuimme löytämään erittäin kustannustehokkaan ratkaisun softa- ja nauhavarmistusten yhdistelmällä. Itaito hakee aina asiakkaan näkövinkkelistä parhaat ratkaisut niin kustannusten kuin ratkaisuiden osalta”, Väätäinen kiittelee. Luottamus on Väätäisen mielestä muutenkin IT-kumppanin valinnassa ensiarvoisen tärkeää. ”Ilman luottamusta ja oikeanlaista henkilökemiaa ei ole mitään.”

Jatkuvaa kehitystä

Vaikka nyt on tehty iso uudistus, ei työ tietenkään ole lopussa. Hepaconilla mietitään jatkuvasti Itaidon kanssa, miten ympäristöä ja sen tietoturvaa kehitetään jatkossakin. Voimakkaasti kasvavassa yrityksessä tulee eteen myös esimerkiksi työasemien hankinnat ja kierrätykset, joita halutaan kehittää mahdollisimman vaivattomiksi. ICT-ala myös kehittyy jatkuvasti ja kaikkia uudistuksia ei yksinkertaisesti ehditä sisäisesti tekemään.

”Kun ongelmia ilmenee, voisin toki itsekin ratkoa niitä ja googlailla tietoa, mutta aika kannattaa käyttää järkevämmin. Laittamalla palvelupyynnön Itaidolle saan ratkaisun nopeammin, ja oma aika vapautuu kehittävämpään työhön. Jatkuva tuki on erittäin tärkeää”, Väätäinen huomauttaa ja toteaa myös, ettei Itaidolla ole koskaan jätetty häntä pulaan. ”Jos on ollut jotain todella akuuttia asiaa, voin soittaa suoraan kenelle tahansa ja saada heti asiani eteenpäin”, Väätäinen kiittelee.

Onko teillä haasteita IT-ympäristön kehityksessä, IT-kumppanin valinnassa tai vanhojen ympäristöjen migraatioissa? Itaito auttaa! Ota yhteyttä niin tuodaan teidänkin IT-ympäristönne ajan tasalle ja nostetaan loppukäyttäjien työtehoa.

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Jatkuvan IT-kehityksen keskiössä on Palvelupäällikköpalvelu

IT-ympäristöjen ylläpito, valvonta ja kehitys on monipuolista työtä, jossa tarvitaan monen eri asiantuntijan osaamista. Mitä isommista kokonaisuuksista on kyse, sitä enemmän tietoa liikkuu asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä. Koska tieto jakautuu palveluntarjoajan...

Disaster Recovery suojaa, varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden ja skaalautuu tarpeen mukaan

Joskus käy kaikista heikoin tuuri ja liiketoimintaan iskee ennalta arvaamaton katastrofi: vesivahinko, tulipalo, kyberhyökkäys, laaja sähkökatko. Näihin varaudutaan yleensä vakuutuksilla, mutta lisäksi pitää vastata myös kysymykseen “miten yrityksen liiketoiminta...

Itaito pitää huolen, että Louhintahiekalla voidaan tehdä tehokkaasti töitä

Louhintahiekka Oy on vuonna 1974 perustettu suomalainen perheyritys, joka on erikoistunut vaativien maanrakennus infraprojektien toteuttaja. Louhintahiekka tarjoaa maanrakennukseen liittyvät palvelut ja ratkaisut luotettavasti sekä tehokkaasti. Ammattitaitoinen,...

Itaidon kumppanuus tukee asiakkaita strategisten tavoitteiden saavuttamisessa

Itaidon asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa nousee usein esiin Itaidon kyky ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet, kun liiketoimintaa kehitetään. Kiitosta Itaito saa siitä, että yhteydenottoihin vastataan välittömästi ja asiakkaalle hankitaan ja...

Trainers’ Housen ja Itaidon kokonaisvaltainen yhteistyö perustuu luotettavuuteen ja aitoon kumppanuuteen

“Meillä ei ole lainkaan omaa IT-henkilökuntaa, vaan koko IT-ympäristö on ulkoistettu”, kertoo Trainers’ Housen talousjohtaja Saku Keskitalo. “Mutta minä en pidä sanasta ulkoistus, kumppanuus on sanana paljon parempi. Haluamme, että IT-kumppanimme todella ottaa...

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...