Disaster Recovery suojaa, varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden ja skaalautuu tarpeen mukaan

Joskus käy kaikista heikoin tuuri ja liiketoimintaan iskee ennalta arvaamaton katastrofi: vesivahinko, tulipalo, kyberhyökkäys, laaja sähkökatko. Näihin varaudutaan yleensä vakuutuksilla, mutta lisäksi pitää vastata myös kysymykseen “miten yrityksen liiketoiminta jatkuu, kun jotain tapahtuu?”. Vakuutukset eivät tuo takaisin menetettyjä tietoja eivätkä helpotusta henkilökunnan tuskaan, kun työnteko estyy äkillisesti. Juuri siihen tarkoitukseen onkin kehitetty Disaster recovery -palvelu.

Disaster Recovery varmistaa liiketoiminnan jatkumisen joka tilanteessa

“Disaster Recovery -palvelun avulla suojataan tyypillisesti yrityksen kriittiset järjestelmät, joiden sulkeutuminen aiheuttaa välittömästi taloudellisia menetyksiä ja estää työnteon”, kertoo Thomas Jaatinen, Itaidon Senior Architect. Disaster Recovery onkin yksi tärkeimmistä osista liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelmaa ja kriittinen työkalu toipumissuunnitelmassa. “Kun suunnitelmat on tehty hyvin ja askelmerkit ovat onnettomuuden varalle selvät, voi liiketoiminnan kriittisten järjestelmien toipuminen tapahtua jopa minuuteissa”, Jaatinen lisää.

Yrityksen tuotantoympäristön suojaaminen Disaster Recovery -palvelulla elintärkeää. “Kun yhdellä ja samalla alustalla on useita palveluita, altistutaan riskille, että yhdenkin osan rikkoutuminen aiheuttaa liiketoiminnalle suuria ongelmia. Tällöin DR-palvelu tulee erityisen tärkeäksi. Kaikista pahimmassa tapauksessa on koko liiketoiminnan jatkuvuus ja yrityksen mainekin uhattuna”, toteaa Ronny Forssell, Sales Manager Itaidolla.

Katkot tuotannossa voivat olla yrityksille todella kalliita. Tyhjää näyttävä webbikauppa sesonkiaikaan, toimimaton toiminnanohjausjärjestelmä tai pimeänä olevat sähköpostit voivat tuoda nopeasti suuriakin tappioita.

Ensin tunnistetaan ja suojataan kriittisimmät palvelimet

Kun DR-palvelun käyttöönottoa suunnitellaan, ensimmäinen tehtävä on järjestelmien kriittisyyksien tarkastelu yrityksen liiketoiminnalle. Koska jokaista palvelinta ei ole järkevää tuoda palvelun piiriin, arvioidaan ensin, mitkä järjestelmistä ja palvelimista ovat niitä, joita ilman yritys ei voi olla edes minuutteja tai tunteja. Tämä vaihtelee vahvasti toimialan ja yrityksen mukaan ja määritysten tekeminen vaatii usein monen eri tahon yhteistyötä myös yrityksen sisällä.

Kun tärkeimmän tiedon sijainti on paikallistettu ja suojattavat järjestelmät päätetty, määritetään palvelun kustannukset. Siihen vaikuttaa moni asia, mm. löytyykö tietoliikenneyhteydet Itaidolle jo valmiiksi, montako palvelinta suojataan, jotta kaikki riippuvuudet tulee huomioitua, ja tekeekö asiakas itse työtä käyttöönoton asennusvaiheessa. Kun palvelun kokonaisratkaisu on yhdessä katsottu läpi, itse käyttöönotto on nopeaa, eikä käyttöönotto näy loppukäyttäjille mitenkään.

DR-palvelu ei korvaa varmuuskopiointia, vaan täydentää sitä

Asiakkaat harhautuvat joskus ajattelemaan, ettei Disaster Recoverya tarvita, sillä heillä on jo säännöllinen varmuuskopiointi käytössään. Nämä kaksi eivät kuitenkaan korvaa toisiaan.

“DR-palvelun ero varmuuskopiointiin on siinä, että varmuuskopiot otetaan usein vain kerran päivässä, ja tiedon palauttaminen on hidasta. Jos siis varmistus on tehty illalla ja vesivahinko tapahtuu seuraavana päivänä klo 14, menetetään kaikki kuluneen päivän aikana luotu tieto. Varmuuskopion palauttaminen voi myös viedä pahimmillaan jopa päiviä. Disaster Recoverylla pystymme palauttamaan palvelimien tilanteen jopa kymmenen sekunnin tarkkuudella hetkeen juuri ennen katastrofia, eikä palautuksessa kulu kuin minuutteja”, Thomas Jaatinen selventää.

Varmuuskopio on siis vähintä mitä voi tehdä, ja se kannattaa aina ja joka tilanteessa olla kunnossa. DR-palvelu tuo kuitenkin lisävarmistusta niihin järjestelmiin, joihin syötetään paljon tietoa ja jotka ovat yrityksen toiminnan kannalta kriittisimpiä.

Palautus on mahdollista täsmälleen halutulle kellonlyömälle

Disaster Recovery -palvelussa asennetaan asiakkaan tiloihin Windows-palvelin, jossa on DR-ohjelman hallintakomponentit. Tämän jälkeen järjestelmä asentaa tarvittavan määrän “apupalvelimia” jotka vastaavat tietojen liikuttelusta. Ohjelma kopioi jatkuvasti palvelun piirissä oleviin järjestelmiin tallentuvat uudet tiedot ja muutokset. Jos katastrofi iskee ja palvelin rikkoutuu asiakkaan tiloissa, ei tarvitse tehdä kuin päätös DR-palvelun käynnistämisestä.

“Katastrofitilanteessa asiakkaalla on niin paljon tekemistä ja ajateltavaa, että DR-palvelu helpottaa huomattavasti siinä hetkessä. Tehtävät toimenpiteet ovat jo tiedossa, ja kun tilanne tulee vastaan, ei tarvitse kuin tehdä päätös palautumisesta tiettyyn hetkeen. Loppukäyttäjät pääsevät takaisin töihinsä muutamassa minuutissa ja asiakkaalla voidaan keskittyä katastrofista selviytymiseen rauhassa, ilman painetta loppukäyttäjiltä. Menetetyn työn ja tiedon määrä on myös rajattu, mikä on suuri helpotus”, selittää Ronny Forssell.

DR-palvelu skaalautuu yrityksen muuttuvan tarpeen mukaan

Palvelun hyvä puoli on lisäksi sen skaalautuvuus – ihan kaikkea ei tarvitse eikä ole järkevääkään suojata. Keskittymällä vaikka vain yhteen kriittisimpään palvelimeen saadaan suojattua tärkeimmät tiedot, mutta pidettyä kustannukset maltillisina.

“Erityisesti suosittelen Disaster Recovery -palvelua asiakkaille, joilla on omat palvelimet tiloissaan, mutta ei budjettia tai resurssia rakentaa järjestelmästään riittävän vikasietoista tai panostaa kapasiteettipalveluun. Heille Disaster Recovery -palvelu on erinomainen vaihtoehto. Asiakkaan omat IT-laitetilat saattavat olla pienet ja riskialttiit, suojaus pitkiltä sähkökatkoilta puutteellista tai kaikki palvelimet ovat samassa tilassa. Mikäli haluaa varmistaa liiketoiminnan jatkumisen katastrofitilanteessa, on yrityksellä vaihtoehtoina joko investoida toiseen laitetilaan tai ottaa DR-palvelu käyttöön”, sanoo Thomas Jaatinen.

Palvelun piirissä olevia palvelimia voidaan myös vähentää ja lisätä vaikkapa yrityksen sesongin tai työkuorman mukaan. Laskutus on kuukausittaista, ja jos käyttö vähenee, voidaan aina vähentää palvelun piirissä olevien palvelinten määrää.

Kun haluat kuulla lisää Disaster Recovery -palvelun sopivuudesta juuri teille, otathan yhteyttä osoitteeseen myynti@itaito.fi

Lue lisää Itaidon palveluista täältä

Jatkuvan IT-kehityksen keskiössä on Palvelupäällikköpalvelu

IT-ympäristöjen ylläpito, valvonta ja kehitys on monipuolista työtä, jossa tarvitaan monen eri asiantuntijan osaamista. Mitä isommista kokonaisuuksista on kyse, sitä enemmän tietoa liikkuu asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä. Koska tieto jakautuu palveluntarjoajan...

Itaito pitää huolen, että Louhintahiekalla voidaan tehdä tehokkaasti töitä

Louhintahiekka Oy on vuonna 1974 perustettu suomalainen perheyritys, joka on erikoistunut vaativien maanrakennus infraprojektien toteuttaja. Louhintahiekka tarjoaa maanrakennukseen liittyvät palvelut ja ratkaisut luotettavasti sekä tehokkaasti. Ammattitaitoinen,...

Itaidon kumppanuus tukee asiakkaita strategisten tavoitteiden saavuttamisessa

Itaidon asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa nousee usein esiin Itaidon kyky ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet, kun liiketoimintaa kehitetään. Kiitosta Itaito saa siitä, että yhteydenottoihin vastataan välittömästi ja asiakkaalle hankitaan ja...

Trainers’ Housen ja Itaidon kokonaisvaltainen yhteistyö perustuu luotettavuuteen ja aitoon kumppanuuteen

“Meillä ei ole lainkaan omaa IT-henkilökuntaa, vaan koko IT-ympäristö on ulkoistettu”, kertoo Trainers’ Housen talousjohtaja Saku Keskitalo. “Mutta minä en pidä sanasta ulkoistus, kumppanuus on sanana paljon parempi. Haluamme, että IT-kumppanimme todella ottaa...

Hepacon uudisti IT-ympäristönsä Itaidon avulla

Hepacon Oy on tunnettu suomalainen talotekniikan suunnittelutoimisto. Yritys on viime vuosina kehittänyt ICT-ympäristöään laajasti, jotta se mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun sekä kovassa kilpailussa menestymisen. Molemmissa onnistuminen ei ole...

Itaito luottaa Pohjoismaiden kovimpiin asiantuntijoihin

Jos pyydät satunnaista henkilöä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan mielessään IT-alan asiantuntijan, yleensä mielikuvissa rakennetaan hahmoa, joka piiloutuu tietokoneen taakse eikä juuri ääneen puhu työkavereille – saati asiakkaille. Ja silloinkin kun puhuu,...

Nuku yösi rauhassa, NOC valvoo puolestasi

IT-maailma on täynnä lyhenteitä, joista NOC on yksi. Aiemmin kirjoitimme jo SOC-palvelusta eli Security Operations Centeristä (lue blogi täältä), ja NOC (Network Operations Center) on sille sukua. Network Operations Centerissä eli valvomossa tarkkaillaan...

Maailmanluokan Service Desk = Euroopan paras asiakastyytyväisyys

On tärkeää, että yrityksellä on tietoverkot hoidossa, hyvät verkkolaitteet, palvelimet järkevästi mitoitettu ja yleisesti IT-infrastruktuuri kunnossa. Kuitenkin se, mistä loppukäyttäjä todella välittää ja mihin hänellä on eniten kosketusta IT-palveluissa, on Service...

Security Operations Center eli SOC – mitä siellä tehdään?

Kirjoitimme aiemmin blogin tietomurroista ja miten niitä estetään (tekstin pääset lukemaan täältä). Tietomurrot tapahtuvat usein sähköpostin kautta, joten sähköpostin tietoturvasta kannattaa huolehtia jatkuvasti. Joskus tulee kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä...

Miten estät tyypillisimmät tietomurtoyritykset? Jo ensimmäisestä kalasteluyrityksestä kannattaa huolestua

Tietomurto on jokaisen yrityksen painajainen. Ajatus siitä, että joku pääsee varastamaan yrityksesi ja asiakkaidesi tiedot, estämään tietoihin pääsyn tai lähettelemään viestejä yrityksen nimissä, saa paatuneimmankin yritysjohtajan hikoilemaan. Onneksi tietomurrot ovat...